ÖVRIGA ÄMNEN PÅ MUSIKLINJEN

MUSIKTEORI

Undervisningen bedrivs i små grupper, indelade efter förkunskaper. Vi jobbar bland annat med ackordskännedom, steganalys, melodianalys och harmoniseringsprinciper. Detta praktiseras sedan i egna arrangemang och kompositioner. Här integreras också datoranvändning och musikprogram. Har du som mål att söka högre musikutbildning så anpassas undervisningen med sikte på intagningsproven för till exempel musikhögskola.

GEHÖR

Undervisningen i gehör bedrivs i små grupper, indelade efter förkunskaper. Vi jobbar med melodiskt, harmoniskt och rytmiskt gehör genom bland annat intervallträning, avistaläsning och diktat. Har du som mål att söka högre musikutbildning så anpassas undervisningen med sikte på intagningsproven.

MUSIKHISTORIA

Beroende på inriktning läser du musikhistoria med antingen klassisk inriktning eller jazz/pop/rock-inriktning.

KÖRSÅNG / VOKALENSEMBLE

Du deltar i någon (eller båda) av skolans körer – klassisk kör eller afrokör.

MUSIKLÄRA

Du som behöver lite mer grundläggande kunskaper när det gäller notationspraxis, termer och begrepp har denna kurs.

RYTMIK

Genom praktiska övningar jobbar vi med att att öka rytmisk förståelse och medvetenhet samt puls- och periodkänsla.

MUSIKREFLEKTION

Diskussionsämne där vi delar tankar och erfarenheter kring t.ex. övning, nervositet och musikens roll i samhället.

ENSEMBLELEDNING / GRUPPLEDNING

Du som tänker söka till lärarutbildning vid musikhögskola har här möjlighet att förbereda dig inför gruppledningsprovet.

STUDIO / INSPELNINGSTEKNIK

I samarbete med studieförbundet Sensus anordnar vi valbara kurser i studio- och inspelningsteknik. Efter genomgången kurs har man tillgång till att spela in i den studio som finns på skolan.

STORBAND / BLÅSORKESTER

För deltagare med trumpet, sax och trombon som huvud- eller bi-instrument kan vi erbjuda möjlighet att vara med i storband och/eller blåsorkester.

ÖPPEN TID

Resurstid för hela musiklinjen där vi till exempel kan ha uppspel för varandra, musikreflektion, scenisk beredskap eller inbjudna gäster som håller i ett givet tema.