FÖRBEREDANDE KYRKOMUSIKER

Utbildningen förbereder dig för att söka kyrkomusikerutbildning på folkhögskola eller musikhögskola. Du kan också gå den förberedande kyrkomusikerutbildningen om du har en annan yrkesprofil inom kyrkan men vill skaffa dig grundläggande musikaliska kunskaper eller om du vill känna dig för om kyrkomusikeryrket är något för dig.

Den förberedande utbildningen är ett preparandår för dig som vill söka till vår kyrkomusikerutbildning. Vi arbetar utifrån att du ska kunna göra ett antagningsprov med godkänt resultat vilket till viss del innebär en individuell studiegång. Du har också möjlighet att läsa in vissa av de ämnen som ingår i kyrkomusikerutbildningen.

PREPARANDÅR

Den förberedande utbildningen garanterar inte att du kommer att antas till kyrkomusikerutbildningen även om det är vår ambition. Vid antagningen konkurrerar du om platserna på samma villkor som de andra sökande.

Förberedande kyrkomusikerutbildning kan också vara ett preparandår för dig som vill söka till musikhögskolans kyrkomusikerutbildning. Du bör då ha mycket goda förkunskaper i orgel, piano och sång när du börjar ditt år.

PROVA PÅ KANTOR

Detta kan också vara ett år för dig som ännu inte vet om kantorsyrket är ”ditt yrke”. Du får då under ett år möjlighet att prova på hur det är att studera kyrkomusik på heltid. Under detta år får du också en god inblick i vad kantorsyrket innebär. Du får samtidigt en bra förberedelse för antagningsproven om du bestämmer dig för att fortsätta att studera till kantor.

Ansökan till ht 2024 öppnar 1 december 2023

Sista ansökan 1 april.

Välkommen med din ansökan!

Karin Öhman
Utbildningsledare för musikutbildningarna